یکی از وجوه اهمیت زبان فارسی، در کنار غنای واژگانی و دیرینگی و پشتوانههای فکری و فرهنگی آن، نقش وحدتبخشی میان اقوام ایرانی است. به گونهای که اقوام مختلف سرزمین پهناور ما با هر زبانی، با یکدیگر از طریق این زبان ارتباط برقرار میکنند. اهمیت دیگر این زبان، پیوند مستحکم آن با ادبیات کمنظیر و دیرپای ماست. به گونهای که به مثابه مظروف این ادبیات، نقشی بیبدیل در حفظ و اشاعة آن ایفا مینماید. از این رو، یکی از مهمترین راهکارهای پاسداشت فرهنگ و هویت ملی ایرانیان، حفظ و گسترش زبان و ادبیات فارسی است. نظر به چنین اهمیتی، لازم است زبان و ادبیات فارسی در مقیاسی گسترده و درخور مورد توجه استادان، متخصصان، دبیران آموزش و پرورش، محققان و دانشجومعلمان قرار گیرد و به عنوان رکنی از ارکان هویت ملی ایرانیان و زبان دوم جهان اسلام و حامل فرهنگ و معارف ایرانی_اسلامی، مهذّب و بالنده، پیوسته در خدمت بیان اندیشههای علمی و ادبی و ایجاد انس با مآثر و معارف ایرانی باشد.
دانشگاه فرهنگیان، در عرصههای مختلف تربیتی راهبردهای خود را تدارک دیده است تا از طریق آن به شکلی متوازن، معلمانی فکور و محقق رشدیافته، دلسوز و حرفهای تربیت کند که به لحاظ کسب شایستگیهای فردی و جمعی، مراتب قابل توجهی ازحیات طیبه را در وجود خویش تحقق بخشند و بتوانند به هدایت و کمک دیگران در شکلگیری جامعة سالم و پوینده اقدام کنند. یکی از این شایستگی ها شایستگی موضوعی است . شایستگی موضوعی ، نوعی برآیند ترکیبی است و با ادراک دانش، فهم مساله، انطباق تجربه و تولید نظر همراه است. این شایستگی، توان اجتهادی معلمی در موقعیت تربیتی دارای مصداق خاص آموزش موضوع است. همایش های دانش موضوعی تربیتی در دانشگاه فرهنگیان برای رشد و پرورش انواع شایستگیهای معلمی از جمله شایستگی موضوعی برنامه ریزی و اجرا می گردد.