چگونه توانستیم به کمک خلاقیت، بی علاقگی دانش آموزان به درس ادبیات فارسی نهم مدرسه شهید میراب تفت را بهبود ببخشیم؟ |
کد مقاله : 1005-CNF |
نویسندگان |
فضل الله رضایی اردانی1، غلامرضا هاتفی اردکانی *2، مجید ظهوری زاده3 1استادیارگروه زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه فرهنگیان استان یزد 2مدرّس گروه زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه فرهنگیان یزد 3دبیر آموزش و پرورش تفت |
چکیده مقاله |
خلّلاقیّت به کارگیری تواناییهای ذهنی برای ایجاد یک فکر یا مفهوم جدید. میباشد و از اهمّیت بالایی برخودار است. بنابراین تمام دانشآموزان میتوانند خلّاق باشند باید شرایط مناسب فراهم باشد تا خلّلاقیّت افراد بروز کند. در بروز خلّلاقیّت علاوه بر عوامل فردی، عوامل اجتماعی و بیش از همه آموزش و پرورش نقش بسزایی دارد که به عنوان عوامل سازمانی دستهبندی و به نقش آن پرداخته میشود. لذا این پژوهش نیز در همین راستا به بررسی چگونه توانستم به کمک خلّلاقیّت، بی علاقگی دانش آموزان به درس ادبیّات فارسی نهم مدرسۀ شهید میراب تفت را بهبود ببخشم، میپردازد. جهت تحقق این هدف، از روش کتابخانهای و پیمایشی استفاده شدهاست. جامعۀ آماری پژوهش دانش آموزان نهم مدرسۀ میراب تفت میباشد. این تحقیق، توصیفی- تحلیلی و کابردی است. نتایج تحقیق نیز گویای این است که؛ خانوادهها و والدین دانشآموزان با توجّه به این که از جمعیّت نسبتاً بالایی برخوردار بودند و از نظر تحصیلات و سطح فرهنگ، پایین بودند، با معلّم و مدرسه همکاری لازم را داشتند تا دانشآموزان تکالیف و دروس و امتحانات درس ادبیّات فارسی را به خوبی پشت سـر بگـذارند بـا اینکه اکثر دانشآموزان در این شرایط کرونایی مشغول به کار در بیرون بودند، بازهم با همکاری والدین در امر درس خواندن خوب عمل کردند. راهکارها و روش های به کارگرفته از مقبولیّت زیادی داشتهاست. |
کلیدواژه ها |
خلاقیت، بی علاقگی، ادبیات فارسی، میراب، فرهنگ. |
وضعیت: پذیرفته شده |