بازنمایی مصادیق حقوق شهروندی در کتب درسی ادبیات فارسی مقطع متوسطه (دورۀ اوّل) |
کد مقاله : 1017-CNF (R1) |
نویسندگان |
شیرزاد طایفی *، محمّد شیخالاسلامی دانشگاه علّامه طباطبائی، تهران، ایران |
چکیده مقاله |
بهرهمندی افراد جامعه از حقوق فردی و جمعی، یکی از نیازهای اساسی جوامع مدنی است. تدوین این حقوق در حوزۀ شهری، این امکان را ایجاد میکند که هر یک از شهروندان، خود را موظف به رعایت قوانینی بداند که جامعه و دولت برای او وضع کردهاند و نهایتاً، این همکاری جمعی، گامی مؤثر در رسیدن به مدنیّت است. در جستار پیش رو، برآنیم تا با بهرهمندی از روش توصیفی- تحلیلی و با تکیه بر مطالعۀ موردی کتب ادبیات فارسی مقطع متوسطۀ اول، به این مهم دست یابیم که مصادیق منشور حقوق شهروندی تا چه میزان مورد توجه مؤلفین کتابها بوده و در سرفصل مطالب لحاظ شده است؟! دستاوردهای پژوهش نشان میدهد که گردآورندگان کتب فارسی پایههای هفتم، هشتم و نهم، توجهی ظریف و مثال زدنی بر برخی از بندهای منشور حقوق شهروندی داشتهاند. حق کرامت و برابری انسانی، حق ادارۀ شایسته و حسن تدبیر، حق دسترسی به فضای مجازی و نیز صلح و امنیت و اقتدار ملی از بندهای پربسامد و چشمگیر در دروس کتب فارسی بود. از مساله از سویی دقت و اهتمام مولفین بر مواد منشور را میرساند و از سویی دیگر پیوسته این مساله را به دانش آموز یادآوری میکند که به عنوان شهروند یک جامعه، از حقوق برخوردار و متقابلاً مکلّف به رعایت آنهاست. |
کلیدواژه ها |
شهروندی، حقوق شهروندی، کتب درسی، ادبیات فارسی، متوسطۀ اوّل |
وضعیت: پذیرفته شده |