بررسی مهارت خواندن در کودکان دبستانی یک زبانه و دو زبانه |
کد مقاله : 1019-CNF (R1) |
نویسندگان |
مریم شاهرخی شهرکی * استادیار زبانشناسی، گروه ادبیات و زبانهای خارجه |
چکیده مقاله |
کودکان تا قبل از رسیدن به سن دبستان، دنیای پیرامون خود را از طریق قوای شناختی و ذهنی کشف میکنند. اما با سوادآموزی، ابزار سریعتری برای کشف دنیای خود به دست میآورند که در رشد و پرورش دیگر استعدادهای آنان نقش مهمی دارد. مهارت خواندن به عنوان اولین و مهمترین راه تسلط بر سوادآموزی و کشف دقیق تر دنیای پیرامون است و با توجه به تفاوت فاحش میان مهارت خوانداری کودکان غیر فارسی زبان بر طبق نتایج تحقیقات پیشین، این پژوهش به بررسی میزان اثرگذاری دوره سه ماهه تعامل به زبان فارسی با کودکان دوزبانه پیش از ورود به مدرسه میپردازد. برای این منظور، از روش تحقیق همبستگی وعِلّی به مقایسه توانایی خوانداری کودکان فارس زبان و ترک زبان کلاس دوم ابتدایی که در دوره مذکور شرکت کردهبودند، میپردازد. دراین پژوهش که در شهرجورقان در سال 1400 انجام شد، نمونه آماری از طریق فرمول کوکران (1931) محاسبه گردید و از طریق برآورد واریانس نمونه اولیه، حجم نمونه مشخص شد. نتایج حاصل از تحلیل دادههای 357 نمونه با استفاده از آمار توصیفی و ﺁمارهای استنباطی شامل آزمون های همبستگی پیرسون، کای اسکوئر پیرسون و نیز تی مستقل دو نمونه ای نشان داد دوره آموزشی تعامل به زبان فارسی توانسته است تا حد بسیار زیادی توانایی خوانداری کودکان دوزبانه را افزایش دهد بدین ترتیب پیشنهاد میشود با توجه به اهمیت تسلط به زبان فارسی برای رشد دیگر استعدادهای شناختی کودک، تمامی کودکان دوزبانه پیش از ورود به مدرسه در دوره آموزش زبان فارسی به مدت حداقل سه ماه شرکت نمایند. |
کلیدواژه ها |
آموزش زبان فارسی، مهارت خواندن، زبان آموزی، دو زبانه، یک زبانه، کودکان دبستان |
وضعیت: پذیرفته شده |