طراحی آموزشی دروس زبان و ادبیات فارسی
کد مقاله : 1022-CNF
نویسندگان
اصغر شهبازی1، زهره پارسیان2، اصغر شهبازی *3
1دانشگاه فرهنگیان
2دانشگاه تهران
3عضو هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان استان چهارمحال و بختیاری
چکیده مقاله
طراحی آموزشی فرایندی است که در آن، روش‌ها بر اساس اهداف و شرایط خاص پیش‌بینی می‌شوند. در این زمینه الگو‌های زیادی وجود دارد که از آن جمله‌ اند: الگوی دیک و کاری، الگوی کمپ و همکاران، الگوی گانیه و بریگز، الگوی هینیچ و همکاران، الگوی مریل و الگوی رایگلوث. وجه تمایز الگوی طراحی آموزشی مریل که نظریۀ نمایش اجزا نیز نامیده می‌شود آن است که مریل علاوه بر معرفی انواع محتوا، به انواع عملکرد نیز اشاره می‌کند. بر این اساس، در این مقاله دو عنصر اصلی از نظریۀ نمایش اجزای مریل (تعمیم و مثال) در درس زبان و ادبیات فارسی مورد بررسی قرار گرفته است و نمودهای آن نشان داده شده است و مشخص شده است که معلمان ادبیات می‌توانند از این الگو در طراحی آموزشی استفاده کنند و اطمینان داشته باشند که این الگو در طراحی آموزشی دروس ادبیات فارسی موجب اثربخشی بیشتر تدریس و عملکرد بهتر فراگیران می‌شود.
کلیدواژه ها
طراحی آموزشی، دیوید مریل، نظریۀ نمایش اجزا، زبان و ادبیات فارسی، تعمیم و مثال
وضعیت: پذیرفته شده