۲ جستاری در مولفه های تاثیرگذار کارورزی و رشد حرفه ای دانشجومعلمان رشته زبان و ادبیات فارسی
کد مقاله : 1035-CNF
نویسندگان
ژیلا ده بزرگی *
زبان و ادبیات فارسی، شهیدباهنرتهران،فرهنگیان،تهران،ایران
چکیده مقاله
هدف پژوهش، جستاری بر مولفه های تاثیرگذار کارورزی است که بر رشد حرفه ای دانشجومعلمان تاثیر دارد. این پژوهش به صورت موردی و با شیوه توصیفی تحلیلی به بررسی مولفه ها در کارورزی رشته آموزش زبان و ادبیات فارسی پرداخته است. نتایج پژوهش نشان می‌دهد که برای تحقق عملی اهداف کارورزی و افزایش رشد حرفه ای دانشجومعلمان رشته، لازم است برنامه ریزان دانشگاه فرهنگیان، نگاه متفاوتی به کارورزی این رشته‌ داشته باشند؛ زیرا در آموزش مباحث تخصصی زبان و ادبیات فارسی در دو دوره اول و دوم متوسطه، مباحث متنوع، متعدد و زمان‌بر فراوانی مطرح است. قابل تامل ترین این مولفه ها، مولفه زمان است. دانشجویان این رشته، نیاز بیشتری به زمان عملی برای تمرین‌های معلمی دارند. هم چنین، در زمینه مولفه های دیگر تدابیر ویژه ای باید اندیشیده شود: هماهنگی در انتخاب مدارس برتر و عادی، امکان تدریس دانشجویان در مدارس هر دو دوره متوسطه، تهیه، تدوین و ابلاغ ضوابط الزام آور و اجرایی برای معلمان راهنما، تاکید بر وظایف نظارتی در جریان کارورزی با دستورالعمل اجرایی به استادان راهنما، بالابردن سطح دانشی و جذابیت های سمینارها، افزایش سطح علمی و مهارتی دانشجویان در طراحی و اجرای فعالیت های عملکردی، تهیه شیوه نامه حضور و غیاب و وضعیت پوشش کارورزان و ابلاغ به دانشجویان و مدارس، از لوازم اصلی برای تحقق مولفه‌های کارورزی و موثر بر رشد حرفه ای دانشجومعلمان رشته است.
کلیدواژه ها
کارورزی، رشد حرفه ای، آموزش زبان و ادبیات فارسی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی