تحلیل محتوای حکایت‌های فارسی هفتم براساس نظریۀ تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف
کد مقاله : 1036-CNF
نویسندگان
شهناز ولی پور *1، مریم جابری2، علی بازوند3
1استادیار گروه آموزشی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فرهنگیان
2دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه فرهنگیان بحرالعلوم گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی ایران شهرکرد
3استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فرهنگیان استان چهارمحال و بختیاری
چکیده مقاله
موضوع این پژوهش، تحلیل محتوای حکایت‌های فارسی هفتم براساس نظریۀ تحلیل‌‌‌‌ گفتمان‌ انتقادی نورمن فرکلاف است. این پژوهش از لحاظ رویکرد کیفی و از شاخه تحلیل محتواست که با استفاده از چارچوب تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف محتوای حکایت‌های فارسی هفتم تحلیل شده‌است. در روش تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف، متن به لحاظ گفتمان‌هایی که در لایه‌های پنهانی آن وجود دارد در سه سطح توصیف، تبیین و تفسیر مورد تحلیل و بررسی قرار می‌گیرد و به سوالاتی از این قبیل پاسخ داده می‌شود: چه گفتمان‌هایی در متن‌ها، وجود دارد؟ ایدئولوژی‌های لایه‌های زیرین متن‌ها، چیست؟ در سطح توصیف ویژگی‌های زبانی این متن‌ها در سه سطح واژگان، دستور و ساخت‌های متنی بررسی شده‌است. در سطح تفسیر با الگوی ظاهر کلام، معنای ‌کلام، انسجام‌ موضعی، بینامتنیت به تفسیر این متن‌ها پرداخته ‌شده‌است و در سطح تبیین به ایدئولوژی‌های لایه‌های زیرین این متن‌ها پرداخته شده است. همچنین میزان همسویی این گفتمان‌ها با ساحت‌های سندتحول-بنیادین، مورد بررسی قرار گرفته است. یافته‌ها نشان می‌دهد که ساختار این حکایت‌ها با اندکی تفاوت، شبیه داستان‌های مینی‌مالیستی است. محتوای برخی از حکایت‌ها با عنوان فصل‌ها هم‌خوانی ندارند. در این متن‌ها گفتمان‌های تعلیمی وجود دارد که با ساحت‌های اخلاقی سندتحول‌بنیادین، هم‌سویی دارند و جای گفتمان‌های فرهنگی _ اجتماعی، اقتصادی‌ و...که متناسب با دیگر ساحت‌های سند تحول بنیادین نیاز‌های امروزی دانش‌آموزان باشد در آن خالی است.
کلیدواژه ها
تحلیل گفتمان انتقادی، فرکلاف، فارسی هفتم، حکایت.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی