تحلیل محتوای میزان اثرگذاری برنامۀ درسی پنهان بر تحقق ساحتهای «سند تحول بنیادین» در کتب فارسی متوسطه اول |
کد مقاله : 1039-CNF (R4) |
نویسندگان |
نوراله کیانی *1، زهرا بهرامی2 1مدرس دانشگاه فرهنگیان 2دانشجوی زبان و ادبیات فارسی پردیس شهید باهنر شهرکرد |
چکیده مقاله |
هدف پژوهش حاضر، بررسی و تحلیل میزان اثرگذاری برنامۀ درسی پنهان بر تحقق ساحتهای ششگانۀ «سند تحول بنیادین آموزشوپرورش» در کتابهای فارسی دوره متوسطه است. روش پژوهش، توصیفی از نوع تحلیل محتوا با رویکرد کاربردی و جامعۀ پژوهشی، کتابهای درسی فارسی دورۀ متوسطه اول درسال تحصیلی 1402-1401 است. و به دلیل محدودیت جامعۀ آماری، از نمونهگیری صرفنظر شده و کل جامعه بهعنوان نمونه در نظر گرفته شده است. ابزار گردآوری دادهها چکلیست تحلیل محتوای محققساخته بوده. مقولهبندی و تعیین شاخصها در این تحقیق با روش جعبهای با واحد ثبت مضمون (بند) انجام گرفت. نتایج پژوهش با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی، بررسی و تحلیل شد. عمدهترین نتایج پژوهش بیانگر آن است که از مجموع 778 بند و تصویر تحلیلشده، پایۀ هفتم 37درصد، پایۀ هشتم 32درصد و پایۀ نهم 31درصد به تحقق ساحتها پرداختهاند. همچنین در محتوی کتب ،بیشترین توجه به دو ساحت (تربیت اعتقادی، عبادی و اخلاقی) با 40.87درصد و ساحت (تربیت اجتماعی و سیاسی) با 25.32درصد، شده است وکمترین توجه به دو ساحت (تربیت اقتصادی و حرفهای )2.32درصد و ساحت (تربیت علمی و فناوری) 2.7درصد شده است . براساس تحلیل نتایج پژوهش ضرورت دارد برنامۀ درسی پنهان دردو ساحت (تربیت اقتصادی حرفهای) و ساحت (علمی فناوری) بیشترین نقش را ایفا کند؛ چراکه این دو ساحت در متن کتب یا برنامۀ درسی آشکار، مورد اغفال واقع شده اند. |
کلیدواژه ها |
واژ گان کلیدی: ساحتهای شش گانة تربیت، سند تحول بنیادین، کتب فارسی متوسطة اول،برنامه درسی پنهان |
وضعیت: پذیرفته شده |