بهبود مهارت خواندن و درک مطلب دانش آموزان کلاس ششم با تکیه بر نظریه طرحواره |
کد مقاله : 1040-CNF (R1) |
نویسندگان |
مهدی طاهری اصل * پردیس آیت الله طالقانی |
چکیده مقاله |
هدف پژوهش حاضر بهبود مهارت درک مطلب از نظریه طرحواره می باشد که به بررسی تأثیر درک طرحواره ای بر کلاس ششم فارسی که نتایج ضعیفی در ارزیابی پرلز دارند، میپردازد. روش پژوهش با استفاده از دو کلاس کنترل (20=تعداد) و آزمایشی (20=تعداد) انجام شده است. کلاس کنترل با روش سنتی آموزش داده می شود در حالی که کلاس گروه آزمایش اصول طرحواره ای را همراه با مهارت های شناختی معادل 90 دقیقه در هفته دریافت می کند. شرکت کنندگان به طور تصادفی در 24 جلسه 40 دقیقه ای مداخله آموزش نظریه طرحواره قرار گرفتند. نتایج نشان داد که گروه های آزمایشی در ترکیب سه متغیر وابسته به طور معنی داری از کلاس کنترل بهتر عمل کردند. با توجه به مقدار F و P برای سطح تحت اللفظی (F=49.29، df=1، P<0.001) اثربخشی برنامه طرحواره پس از نقش تعدیل کننده پیش آزمون معنی دار است (P=0.000). برای سطح استنباطی نیز با توجه به مقدار F و P (F=39.65، df=1، P<0.001) اثربخشی آن پس از نقش تعدیل کننده پیش آزمون معنی دار است (P=0.001)، و همچنین برای انتقادی (F=F). 89.89، df=1، P<0.001) اثربخشی برنامه طرحواره پس از نقش تعدیل کننده پیش آزمون معنی دار است (P=0.000). این نتایج نشان می دهدآموزش طرحواره ای به دانش آموز کمک می کند تا درک بهتری از متن داشته باشند. |
کلیدواژه ها |
درک مطلب، نظریه طرحواره ، راهبردهای شناختی |
وضعیت: پذیرفته شده |