کارورزی، چالش‌ها و فرصت‌ها در رشتۀ زبان و ادبیات فارسی
کد مقاله : 1043-CNF (R2)
نویسندگان
مژگان جهاندارملک آبادی *
دبیر آموزش و پرورش / گروه آموزشی استان چهارمحال وبختیاری
چکیده مقاله
معلمان به‌عنوان یکی از تأثیرگذارترین عوامل مؤثر در نظام آموزشی، نقش بسیار سازنده و حائز اهمیتی در نظام آموزشی دارند، چرا که فراگیران و دانش‌آموزان به کمک تعامل با معلمان، دانش، تجربیات، روحیات و رفتار وی به نگرش‌ها و ارزش‌های اصولی در علم و اخلاق دست خواهند یافت. هدف از پژوهش پیش‌رو بررسی نقش کارورزی، اهمیت، جایگاه و نقش آن در رشتۀ زبان و ادبیات فارسی در سطح مدارس است. این جستار که به روش توصیفی ـ تحلیلی بر مبنای مطالعات کتابخانه‌ای و روش سندکاوی گردآوری شده است نشان می‌دهد که در امر آموزش زبان و ادبیات فارسی لازم است دانشجو معلمان جهت فرایند آموزش محتوای موضوعات درسی ادبی، زبانی و آیین نگارش مهارت‌های عملی و نظری خویش را ارتقا دهند تا بتوانند با ایجاد محیطی پویا به کمک بهره‌گیری از ابزارها و وسایل کمک‌آموزی و تکنولوژی آموزشی روش‌های تدریس خلاقانه را در کلاس به اجرا دربیاورند جهت کسب شایستگی در محتوای آموزش و تلفیق مضامین علمی و محتوایی با مهارت‌های حرفه‌ای در دروس زبان و ادبیات فارسی ضعف‌ها و چالش‌هایی نیز وجود دارد از جمله کمبود زمان آموزش، عدم همکاری مدارس و اساتید راهنما و معلم راهنمایان. نتایج پژوهش نشان می‌دهد کارورزان رشتۀ زبان و ادبیات فارسی در طراحی آموزشی نیازمند حمایت، برنامه‌ریزی اصولی، اجرا و درآمیختن محتوای نظری و عملی در کلاس درس باشند.
کلیدواژه ها
زبان و ادبیات فارسی، دانشجو معلم، چالش‌ها و فرصت‌ها، کارورزی
وضعیت: پذیرفته شده