درمان و بهبودی اختلال یادگیری در املای دانش‌آموزان مقطع ابتدایی
کد مقاله : 1045-CNF (R1)
نویسندگان
غلامرضا هاتفی اردکانی *1، فضل الله رضایی اردانی2، ملیحه غلامی چهار پرگار3
1مدرّس گروه زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه فرهنگیان یزد
2استادیارگروه زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه فرهنگیان استان یزد
3آموزگار ابتدایی یزد
چکیده مقاله
از آنجایی که املا یا هجی کردن از جایگاه ویژه‌ای در برنامۀ درسی برخوردار است و این درس به دانش‌آموزان فرصت داده می‌شود تا بتوانند به دست نوشت معیار برسند و تولیدهای دیگر خود را به کمک آن ضابطه‌مند سازند، پژوهش حاضر با هدف بررسی و درمان و بهبودی اختلال یادگیری در املای دانش آموزان مقطع ابتدایی به صورت کیفی و بررسی مشاهدات است و روش‌های بررسی بر اساس مطالعۀ بالینی بر روی دانش‌آموز مقطع چهارم ابتدایی صورت گرفت، با توجّه به وضعیّت موجود و در پی مشاهدات و اطّلاعّاتی که توسّط دانش‌آموز جمع آوری شد به این نتیجه رسیده شد که یکی از دانش‌آموزان دچار اختلال در املا نویسی است که در صورت عدم رسیدگی و درمان می‌تواند زمینه‌ساز مشکلات دیگری در فرآیند یادگیری شود. بنابراین اقدامات لازم به عمل آمد و نتایج حاصل از روش درمانی و مطالعات محقّقین، بیانگر این است که با شناخت انواع اختلال یادگیری در املاء و تشخیص مشکل با یکسری درمان‌ها از جمله: دارو‌درمان، روان‌درمانی و ...
می‌تواند این اختلال را کاهش داد. همچنین با استفاده از یکسری راهکارهایی جهت تقویت مشکلات دیکته نویسی مانند: (رنگ آمیزی، نقطه‌گذاری، تمرینات پازل و حلّ معمّا، بازی‌های فکری) و همچنین راهبرد عملی جهت تقویت درس املای فارسی (تصحیح دیکته توسّط سایر دانش‌آموزان، نقطه‌گذاری، سرکش‌گذاری، تشدیدگذاری و دندانه‌گذاری، روان و رساخوانی متن درس) می‌توان اختلال یادگیری املاء را در دانش‌آموزان، کاهش داد.
کلیدواژه ها
اختلال یادگیری، درس املاء، درمان، بهبودی
وضعیت: پذیرفته شده