اختلال در نوشتن املاء به دلیل ضعف حافظه شنیداری
کد مقاله : 1046-CNF (R1)
نویسندگان
غلامرضا هاتفی اردکانی *1، فضل الله رضایی اردانی2، منیره سادات خالقیه3
1مدرّس گروه زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه فرهنگیان یزد
2استادیارگروه زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه فرهنگیان استان یزد
3آموزگار آموزش و پرورش یزد
چکیده مقاله
هدف از انجام این پژوهش، بررسی اختلال در نوشتن املای دانش آموزی به دلیل ضعف در حافظۀ شنیداری است. روش گردآوری اطّلاعّات در این تحقیق و پژوهش، بر اساس مطالعات کتابخانه ای، شواهد و مصاحبه های انجام شدۀ مختلف، با افراد ذی آگاه است. پس از بررسی دانش‌آموز مورد نظر و مشاهدۀ اختلال املاء -که دلیل اصلی آن ضعف در حافظۀ شنیداری بود.- سعی گردید طبق کمک و راهنمایـی‌های مشاوران و روان‌شناسان راه کارهایـی تـوسّط معلّم و والدین
دانش آموزان در راستای تقویت قدرت حافظۀ شنیداری و بهبود تمرکز دانش آموز انجام گردد. این فعّالیّت‌ها توسّط مادر دانش‌آموز نیز در خانه، انجام شد و بازی‌هایی در راستای تقویت حافظۀ شنیداری دانش آموز انجام گردید که این مسأله باعث بهبود تمرکز شنیداری دانش‌آموز شد و در نتیجه، تمرکز و قدرت حافظۀ شنیداری دانش‌آموز تقویت گردید. این مسأله باعث گردید اختلال در نوشتن املاء که باعث مشکلات و اُفت تحصیلی دانش‌آموز گردد تا حدّ زیادی رفع شود.
کلیدواژه ها
اختلال نوشتن املاء، عدم تمرکز، افت تحصیلی، ضعف شنیداری
وضعیت: پذیرفته شده