ارزشیابی تکوینی و نقش آن در بهبود کیفیت آموزش درس فارسی دوره ابتدایی
کد مقاله : 1053-CNF (R1)
نویسندگان
ادریس بیداری *1، مجید کهرازهی2، صادق قلندرزهی2
1کارشناسی زبان وادبیات فارسی دانشگاه فرهنگیان کردستان
2کارشناسی علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان سیستان وبلوچستان
چکیده مقاله
از جمله فعالیت‌های ضروری و اثربخش در فرآیندهای یاددهی یادگیری، ارزشیابی و چگونگی بکارگیری آن برای سنجش و بالابردن سطح آموخته‌های فراگیران است. این تحقیق از نوع کیفی و به روش کتابخانه‌ای بصورت توصیفی تحلیلی به دنبال بررسی نقش ارزشیابی تکوینی در بهبود کیفیت آموزش درس فارسی در دوره ابتدایی است. ارزشیابی تکوینی، به عنوان یکی از انواع ارزشیابی، جزء جدایی‌ناپذیر فعالیت‌های آموزشی است که درجهت بهبود و اصلاح فعالیت‌های آموزشی معلم و دانش‌آموزان و ابزاری برای شناسایی و تحقق هدف‌های از قبل تعیین شده بشمار می‌رود. ارزشیابی تکوینی بطور مستمر در درس فارسی دوره ابتدایی، با ارائه بازخورد منظم و مثبت، منجر به شناخت و تعامل بهتر بین معلم و شاگردان و کمک به پیشرفت تحصیلی آن‌ها و هماهنگ کردن توانایی‌ها، نیازهاو نقاط قوت و ضعف هر یک از شاگردان باهم توسط معلم، کاهش ترس و اضطراب، مرور منظم و مستمر دروس تا رسیدن به مرحله تسلط و حتی یادگیری بهتر و عمیق در راستای بهبود و افزایش کیفیت آموزش درس فارسی دوره ابتدایی خواهد شد.
کلیدواژه ها
ارزشیابی، ارزشیابی تکوینی، کیفیت آموزشی، فارسی، دوره ابتدایی
وضعیت: پذیرفته شده