تحلیل محتوای کتاب علوم و فنون ادبی پایه دهم(جدید التالیف) براساس رویکرد ویلیام رومی |
کد مقاله : 1055-CNF (R1) |
نویسندگان |
محمد علی پور *1، پروین دارجی2، زینب رحیمی2، زهرا کامران3، فرشته گلسرخی4 1مدرس دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. 2دانشجوی کارشناسی رشته آموزش ادبیات فارسی،دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران 3دانشجوی کارشناسی رشته آموزش ادبیات فارسی،دانشگاه فرهنگیان،تهران، ایران 4استادیار، گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران |
چکیده مقاله |
زبان فارسی بخشی از هویت ملی ایرانیان را تشکیل میدهد و میراث فرهنگ و تاریخ تمدن کهن ایرانی است. بخش قابل توجهی از شناخت زبان فارسی از طریق کتب درسی صورت میگیرد و چنانچه محتوای کتب درسی از جهات مختلف از جمله میزان درگیری دانشآموزان مناسب نباشد آموزش به خوبی صورت نمیگیرد و باید مورد بررسی و بازنگری قرار بگیرد. هدف از انجام پژوهش حاضر، تحلیل محتوای کتاب علوم و فنون ادبی پایه دهم ادبیات اختصاصی رشته ادبیات و علوم انسانی، چاپ 1401 و محاسبه ضریب درگیری کتاب مورد نظر بود. برای محاسبه میزان درگیری دانشآموزان با محتوای کتاب درسی علوم و فنون ادبی 1 از روش ویلیام رومی استفاده شد. متن کلیه دروس کتاب علوم و فنون ادبی مورد بررسی قرار گرفت و از آنجا که تکتک جملات متن کتاب مورد بررسی قرار گرفت، سرشماری صورت گرفته و جامعه آماری برابر با تمام جملات متن درسها به استثنای سوالات است. یافتههای پژوهش نشان از آن است که میزان درگیری دانشآموزان با متن کتاب درسی علوم و فنون ادبی پایه دهم 0076/0 بود.در مجموع میتوان نتیجه گرفت کتاب علوم و فنون ادبی پایه دهم از لحاظ متن جزء کتابهای غیر فعال محسوب میشود و لازم است در متن کتاب از جملات فعال بیشتری استفاده شود تا کتاب مورد نظر ذهن دانشآموزان را به فعالیت و پویایی درآورده و از حالت انفعال خارج کند |
کلیدواژه ها |
تحلیل محتوا، الگوی ویلیام رومی،کتاب درسی،علوم و فنون ادبی، میزان درگیری. |
وضعیت: پذیرفته شده |