رابطه ی بین صلاحیت های حرفه ای معلمان ادبیات و پیشرفت تحصیلی درس ادبیات فارسی دانش‌آموزان پسر متوسطه اول شهر الیگودرز
کد مقاله : 1060-CNF
نویسندگان
سیاوش مسعودی *
دانشگاه بحر العلوم
چکیده مقاله
این پژوهش با هدف بررسی رابطه ی بین صلاحیت های حرفه ای معلمان ادبیات و پیشرفت تحصیلی درس ادبیات فارسی دانش‌آموزان صورت گرفت. این پژوهش از نظر هدف بنیادی و از لحاظ روش گردآوری داده‌ها توصیفی- همبستگی بود. جامعه ی آماری شامل کلیه دانش‌آموزان پسر متوسطه اول شهر الیگودرز در سال تحصیلی 1402-1401 بود که تعداد 150 نفر به عنوان نمونه با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. جمع آوری داده ها براساس پرسشنامۀ صلاحیت های حرفه‌ای و نمره درس ادبیات فارسی انجام شد. داده‌های گردآوری شده از پرسشنامه ها در دو بخش آمار توصیفی و آمار استنباطی (همبستگی پیرسون و رگرسیون) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها نشان داد بین صلاحیت های حرفه‌ای معلمان ادبیات و پیشرفت تحصیلی درس ادبیات فارسی دانش‌آموزان رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. به عبارت دیگر با افزایش هریک از ابعاد صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان ادبیات (شناختی، نگرشی و مدیریتی)، پیشرفت تحصیلی درس ادبیات فارسی نیز افزایش می یابد.
کلیدواژه ها
صلاحیت های حرفه ای، پیشرفت تحصیلی، ادبیات فارسی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی