نگاه جامعه شناختی به جنسیت در کتاب فارسی پایه ششم ابتدایی |
کد مقاله : 1062-CNF (R1) |
نویسندگان |
پرستو الهامی *1، فاطمه خضوعی2 1گروه علوم انسانی ، دانشکده علوم تربیتی ، رشته آموزش و بهسازی منابع انسانی ، دانشگاه محقق اردبیلی ، اردبیل 2گروه علوم انسانی ، دانشکده علوم تربیتی ،رشته آموزش ابتدایی ، دانشگاه فرهنگیان ، پردیس بنت الهدی صدر ، اردبیل |
چکیده مقاله |
اهمیت کتاب های درسی دوران ابتدایی انکار ناپذیر است ، چرا که بنیان شخصیت هر کودک از آموزه های او در محیط های اجتماعی ، خانه ،مدرسه و به تبع آن از محتوای کتاب های درسی شکل می گیرد .در این مقاله به تحلیل محتوای کتاب فارسی ششم دبستان به روش کیفی استقرایی پرداخته شده است. یافته های این پژوهش شامل مفاهیم ، صفات ، اسامی و سایر مولفه های مربوط به جنسیت در متن و تصاویر کتاب درسی فارسی ششم ابتدایی می باشند که نتایج به دست آمده از تحلیل و تفسیر این یافته ها نشان می دهد هم در متن کتاب و هم در تصاویر کتاب ، به جنسیت مذکر چند برابر بیشتر از جنسیت مونث اشاره شده است و همچنین ذکر جنسیت مذکر در زمینه های اجتماعی نیز بیشتر از جنس مونث است و به جایگاه ها و فعالیت های اجتماعی زنان در جامعه کمتر پرداخته شده و مردان نقش پررنگ تری را در جامعه ایفا می کنند که برخلاف واقعیت کنونی جامعه بوده و درنتیجه برابری اجتماعی زنان و مردان در کتاب فارسی ششم دبستان نادیده گرفته شده است .این امر می تواند منجر به باز خورد ها و شکل گیری عقاید نامناسب در دانش آموزان نسبت به جایگاه و نقش اجتماعی زنان شود . |
کلیدواژه ها |
جنسیت، برابری جنسیتی، کتاب درسی، فارسی ششم ابتدایی |
وضعیت: پذیرفته شده مشروط |