تحلیل محتوای کتاب علوم و فنون ادبی پایه دوازدهم بر اساس روش ویلیام رومی |
کد مقاله : 1063-CNF |
نویسندگان |
صدیقه فرخمهر *1، ملیحه یونسی2 1دانشگاه فرهنگیان 2چهارصددستگاه |
چکیده مقاله |
محتوای کتاب درسی میزان فعالیت دانشآموز را مشخص میکند. از طرفی طراحی محتوای کتاب باید متناسب با تواناییهای یادگیرنده باشد. پژوهش حاضر با هدف تحلیل محتوای کتاب علوم وفنون ادبی پایه دوزادهم بر اساس تکنیک ویلیام رومی انجام شد. روش پژوهش "تحلیل محتوا" بر اساس الگوی ویلیام رومی و بر مبنای شاخص درگیری فراگیران در مؤلفه متن و سئوالات و نیز بررسی میزان فعالیت محور بودن کتاب میباشد. جامعه آماری پژوهش، کتاب علوم وفنون ادبی پایه دوزادهم بود و نمونه آماری پژوهش را برخی صفحات کتاب که به صورت تصادفی انتخاب شدند تشکیل میدهد. روش تحقیق توصیفی و روش مطالعه از نوع تحلیل محتوای کمی بوده و برای بررسی دادهها و اطلاعات از روشهای مناسب آمار توصیفی (فراوانی و درصد فراوانی) و محاسبۀ شاخص درگیری بر اساس فرمول ویلیام رومی استفاده شد. نتایج نشان میدهد مجموع مقولههای فعال داری مقدار 98/34 است و مجموع مقولههای غیرفعال برابر با 02/65 است و ضریب درگیری متن کتاب علوم و فنون ادبی(3) برابر با 54/0 است. به عبارتی باتوجه به اینکه این مقدار بالاتر از 45/0 است، بیانگر این است که متن موردمطالعه، استاندارد است و ارائه مطلب بهصورت فعال است. همچنین در بخش سؤالات مقدار ضریب درگیری برابر با 69/4 است. به عبارتی بخش سؤالات کتاب علوم و فنون ادبی پایه دوازدهم دشوار بوده و برای استعدادهای درخشان قابلاستفاده است. |
کلیدواژه ها |
تحلیل محتوا، کتاب علوم و فنون ادبی، روش ویلیام رومی، پایه دوازدهم، یادگیری فعال |
وضعیت: پذیرفته شده |