آسیب شناسی آموزش متون نثر ادبی در دوره کارشناسی |
کد مقاله : 1071-CNF (R2) |
نویسندگان |
ایوب آچاک *1، شمسیه میرزایی2 1دانشجومعلم کارشناسی پیوسته زبان و ادبیات فارسی پردیس شهید مطهری زاهدان_دانشگاه فرهنگیان_وزارت آموزش و پرورش 2دکترای زبان و ادبیات فارسی_آموزشیار دانشگاه فرهنگیان |
چکیده مقاله |
آموزش زبان و ادبیات فارسی در سرزمین پارس از اهداف محوری برنامه درسی ملی و لازمه تحقق بنیاد عام تربیتی یعنی شکوفایی فطرت الهی است و در جامعه و فرهنگ ایرانی اسلامی، از جایگاه ویژهای برخوردار است. امروزه در حوزه آموزش زبان و ادبیات فارسی در برنامه درسی ملی، آسیب و ایراد از جهتی وارد است که مربیان و متولّیان عهده دار این مسئولیت، در حالی به برنامه های آموزشی دهه های قبل، فنون و روش های آن وابستهاند و از نوآوری و خلاقیت به دور اند که مخاطبان شان دیگر آن فراگیران دوره های پیشین نیستند! امروزه آنان به زندگی دیجیتال ورود پیدا کردهاند، در دنیای مجازی سیر می کنند و اوقات خود را در تکاپوی محتوای موجود در این دنیا سپری می کنند و از جهتی منابع و آثار موجود نیز پویا و در حال گسترش و دگرگونی اند. در عصر جهانی شدن فناوری اطلاعات و هجوم شتابناک علوم، تجارب و رقابت تنگاتنگ جوامع بشری، یگانه راه حضور مستمّر و موثر در صحنه جهان علمی_اجتماعی، بی تردید ارتقاء کیفیت نظام و برنامه آموزشی است به صورتی که این امر به مهم ترین دغدغه متولیان، صاحبنظران و کارشناسان مسائل تعلیم و تربیتی بدل شده است. به باور کارشناسان، بدون ارائه طرح و برنامه های جدید و نوین جهت تغییر در محتوا و برنامه آموزش و ترویج زبان و ادبیات فارسی، نمیتوان این عنصر را در جامعه برای نسل حاضر و آیندگان، کارآمد و متحوّل کرد و به اهداف آموزشی این حوزه دست یافت. |
کلیدواژه ها |
آسیب شناسی ادبیات، آموزش متون نثر ادبی، آسیب شناسی دوره کارشناسی، برنامه درسی آموزش ادبیات |
وضعیت: پذیرفته شده |