تحلیل فعالیت های کتاب فارسی پایۀ ششم از نظر تأمین اهداف زبانی و فرازبانی برنامۀ درسی |
کد مقاله : 1074-CNF (R2) |
نویسندگان |
علی اکبر کمالی نهاد *1، مهدی دامنگیر2 1استادیار دانشگاه فرهنگیان 2دبیر آموزش و پرورش |
چکیده مقاله |
مهارتهای زبانی و فرازبانی، به دانشآموزان برای برقراری ارتباط با جهان پیرامون، کسب دانش و اطلاعات و ابراز عقایدشان کمک میکند. مقالۀ حاضر برای آگاهی از این نکته که کتابهای درسی فارسی تا چه میزان تأمینکنندۀ اهداف زبانی پیشبینیشده در برنامۀ درسی هستند، با استفاده از روش تحلیل محتوا، فعالیتهای کتاب فارسی پایۀ ششم را مورد بررسی قرار داده و میزان کفایت هر یک از مهارتهای چهارگانۀ زبانی و مهارتهای سهگانۀ فرازبانی را مشخص مینماید. نتایج حاکی از آن است که حدود 36/59 درصد از فعالیتهای این کتاب به مهارتهای زبانی و حدود 63/40 درصد به مهارتهای فرازبانی پرداختهاند. بررسی مهارتهای چهارگانۀ زبانی نشان میدهد که به ترتیب، بیشترین فراوانی فعالیتها به مهارت خواندن(حدود 61 درصد)، سخنگفتن(حدود 27 درصد)، گوشدادن (حدود 9 درصد) و نوشتن (حدود 3 درصد) اختصاص یافته است. از حدود 63/40 درصد فعالیت اختصاصیافته به مهارتهای فرازبانی نیز، مؤلفههای: درک مطلب و فهم پیام درس(حدود 24/13 درصد)، ارائۀ برداشت شخصی و توانِ نظردهی(حدود 21/8 درصد)، طرح پرسش(حدود 3/7 درصد)، شناخت هویت ملی و فرهنگی(حدود 02/5 درصد)، توانایی مقایسه و تحلیل(حدود 56/4 درصد) و اجرای پروژههای خارج از کلاس(حدود 28/2 درصد) به ترتیب بیشترین فراوانی را داشتهاند. |
کلیدواژه ها |
مهارتهای زبانی، گوشدادن، سخنگفتن، خواندن، نوشتن، مهارتهای فرازبانی، فارسی پایۀ ششم |
وضعیت: پذیرفته شده |