تحلیل‌ محتوای سؤالات کتاب‌های فارسی( هفتم ،هشتم ،نهم ) متوسطه اول بر اساس حیطۀ ‌شناختی به لؤم
کد مقاله : 1080-CNF
نویسندگان
الهام کاویانی *
دانشگاه پیام نور شهرکرد
چکیده مقاله
چکیده
پژوهش حاضر باهدف بررسی سطوح یادگیری سؤالات کتاب‌های فارسی متوسطه اول (هفتم ،هشتم ،نهم ) بر اساس حیطه شناختی به لؤم صورت گرفت .روش پژوهش توصیفی و از نوع تحلیل محتوا است.در این پژوهش به استناد مقالات مشابه قبلی و تائید متخصصان علوم تربیتی تمام تمرین‌های موجود بر اساس افعال موجود در جدول افعال طبقه‌بندی به لؤم مورد ارزیابی قرارگرفته و بعد از قرار دادن تمرین‌ها در سطوح مربوط ،داده‌ها و درصدگیری با استفاده از نرم‌افزار اکسل محاسبه گردید.جامعه آماری سؤالات کتب فارسی متوسطه اول، چاپ 1400-1393است . در تحلیل محتوای کل سؤالات کتاب فارسی هفتم 5/62 % سؤالات در سطوح پایین یادگیری و 89/25 % در سطح متوسط یادگیری و 5/11 % در سطوح بالای یادگیری حیطه‌ی شناختی قرار دارد.در تحلیل محتوای کل سؤالات کتاب فارسی هشتم 1/68 % سؤالات در سطوح پایین یادگیری و 2/19 %در سطح متوسط یادگیری و 5/12 % در سطوح بالای یادگیری قرار دارد.در تحلیل محتوای کل سؤالات فارسی نهم 7/54%سؤالات در سطح پایین یادگیری و 27% در سطح متوسط یادگیری و 3/15 % در سطوح بالای یادگیری شناختی قرار دارند. با توجه به نتایج کلی تحقیق که محتوای سؤالات کتب فارسی متوسطه اول در سطوح پایین یادگیری نظریه شناختی به لؤم قرار دارد ،کاربرد این نتایج و استفاده از روش‌ها و ابزار مناسب ،باهدف ارتقای حیطه‌های شناختی ، باعث تدریس اثربخش و ارتقا کیفیت یادگیری خواهد شد .
کلیدواژه ها
واژگان کلیدی: تحلیل محتوا، حیطه شناختی ، به لؤم،فارسی،متوسطه اول
وضعیت: پذیرفته شده