گزارش اقدام پژوهی پیرامون اثرات تقویت به مثابه روشی در رفع درماندگی آموخته شده درس املا
کد مقاله : 1082-CNF (R4)
نویسندگان
بهنام یاسمی *1، فرشته حاتمی زرنه2
1کارشناس آموزش دانشگاه فرهنگیان ایلام(پردیس شهید مدرس)
2دانشجوی کارشناسی پیوسته آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان ایلام(پردیس امام جعفر صادق(ع))
چکیده مقاله
پژوهش حاضر با هدف نشان دادن نقش‌ برنامه تقویتی بر روی مسائل روان‌شناختی انجام شده و در صدد پاسخگویی به این سؤال است که آیا استفاده از تقویت و رعایت اصول علمی آن میتواند در رفع درماندگی‌آموخته شده املا تأثیر داشته باشد یا خیر؟ این پژوهش از نوع گزارش پژوهشهای تجربی بوده که در آن به تحلیل یافتههای حاصل از انجام یک اقدام‌پژوهی در آموزش و پرورش پرداخته شده است. روش تحقیق کیفی بوده و برای جمعآوری اطلاعات از ابزارهای سیاههی رفتار، مصاحبه و مشاهده استفاده شده است که در آن به روش اقدام‌پژوهی بر روی یکی از دانشآموزان پایه دوم مقطع ابتدایی بخش زرنه از توابع شهرستان ایوان در استان ایلام که به علت عدم آگاهی والدین پیوسته تحقیر میشد و برچسب تنبلی را به دوش میکشید، صورت پذیرفته است. یافتههای حاصل از محاسبهی فراوانی و مقایسه درصدفراوانی در بازههای زمانی ابتدا، اواسط و اواخر سال تحصیلی، حاکی از آن است که به علت برچسب زنی والدین، وضعیت تحصیلی فرد در درس املا نامناسب بوده اما پس از پایین آوردن تعمدی سطح دشواری آزمونها و اعمال محرکهای تقویتی بهبود پیدا کرده، به گونهای که عملکرد 62 درصدی در سطح نیاز به تلاش بیشترِ ابتدای سال، در اواسط سال به 50% در سطح خوب و در پایان سال‌ تحصیلی به 88% در سطح خیلی‌خوب رسیده است که مبین رفع درماندگی‌آموخته‌شده‌ی دانشآموز در درس املا میباشد.
کلیدواژه ها
اقدام‌پژوهی، املا، تقویت، درماندگی‌آموخته‌شده.
وضعیت: پذیرفته شده