تحلیل تصاویر کتاب فارسی پنجم از منظر تربیت چندساحتی |
کد مقاله : 1094-CNF (R1) |
نویسندگان |
نازنین آتش دهقان1، علی شیروانی شیری *2 1دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889- 14665، شیراز، ایران 2گروه اموزشی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران |
چکیده مقاله |
هدف پژوهش حاضر، تحلیل تصاویر کتاب فارسی پنجم بر اساس ساحت های شش گانه تربیت بود. در این پژوهش تصاویر کتاب های شش گانه، مصادیق بیشتری از مؤلفه های ساحت اعتقادی، عبادی و اخلاقی و زیبایی شناختی و هنری وجود دارد، هرچند که مصادیقی از مؤلفه های سایر ساحت های تربیتی نیز یافت فارسی پنجم مورد بررسی قرار گرفت. روش پژوهش حاضر کیفی و به شیوه تحلیلی_توصیفی انجام گرفت. پرسش های اصلی پژوهش عبارت بودند از: 1. مولفه های هریک از ساحت های شش گانه تربیت در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش کداماند؟ 2. مصادیق مولفه های هر یک از ساحت های تربیتی در تصاویر کتاب فارسی پنجم کداماند؟ یافته های پژوهش حاکی از آن است که تصاویر کتاب فارسی پنجم ابتدایی از نظر تربیتی تاثیر زیادی بر ابعاد اعتقادی، عبادی و اخلاقی، اجتماعی، زیستی، اقتصادی، زیبایی شناختی و علمی انسان می گذارد. مولفان و تصویرگران کتاب فارسی پنجم می توانند تصاویر را باز نگری کنند و مولفه ها و شاخص های مرتبط با ساحت ها را اضافه کنند تا تصاویر جامع و در برگیرنده تمام ساحت های تربیت باشد. |
کلیدواژه ها |
تصاویر کتاب فارسی پنجم، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، ساحتهای ششگانه تربیت. |
وضعیت: پذیرفته شده |