تحلیل تصاویر کتاب فارسی پنجم از منظر تربیت چندساحتی
کد مقاله : 1094-CNF (R1)
نویسندگان
نازنین آتش دهقان1، علی شیروانی شیری *2
1دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889- 14665، شیراز، ایران
2گروه اموزشی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
چکیده مقاله
هدف پژوهش حاضر، تحلیل تصاویر کتاب فارسی پنجم بر اساس ساحت ‏های شش گانه تربیت بود. در این پژوهش تصاویر کتاب های شش ‏گانه، مصادیق بیشتری از مؤلفه ‏های ساحت اعتقادی، عبادی و اخلاقی و زیبایی ‏شناختی و هنری وجود دارد، هرچند که مصادیقی از مؤلفه ‏های سایر ساحت‏ های تربیتی نیز یافت فارسی پنجم مورد بررسی قرار گرفت. روش پژوهش حاضر کیفی و به شیوه تحلیلی_توصیفی انجام گرفت. پرسش‏ های اصلی پژوهش عبارت بودند از: 1. مولفه ‏های هریک از ساحت‏ های شش‏ گانه تربیت در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش کدام‏اند؟ 2. مصادیق مولفه‏ های هر یک از ساحت ‏های تربیتی در تصاویر کتاب فارسی پنجم کدام‏اند؟ یافته‏ های پژوهش حاکی از آن است که تصاویر کتاب فارسی پنجم ابتدایی از نظر تربیتی تاثیر زیادی بر ابعاد اعتقادی، عبادی و اخلاقی، اجتماعی، زیستی، اقتصادی، زیبایی‏ شناختی و علمی انسان می‏ گذارد. مولفان و تصویرگران کتاب فارسی پنجم می توانند تصاویر را باز نگری کنند و مولفه ها و شاخص های مرتبط با ساحت ها را اضافه کنند تا تصاویر جامع و در برگیرنده تمام ساحت های تربیت باشد.
کلیدواژه ها
تصاویر کتاب فارسی پنجم، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، ساحت‏های شش‏گانه تربیت.
وضعیت: پذیرفته شده