اثرگذاری «گنج حکمت» کتاب‌های فارسی دوره دوم متوسطه بر تربیت دانش‌آموزان
کد مقاله : 1100-CNF
نویسندگان
محمدرضا پاشایی *، هادی دهقانی یزدلی
گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران.
چکیده مقاله
عرصۀ تعلیم‌وتربیت از مهم‌ترین زیرساخت‌های تعالی همه جانبۀ کشور و ابزار جدی برای ارتقای سرمایۀ انسانی شایستۀ کشور در عرصه‌های مختلف است. تربیت انسان و چگونگی دستیابی او به کمال، از دیرباز همواره مورد علاقۀ هر اندیشمند و نظریه‌پردازی بوده است. هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی تأثیر گنج حکمت فارسی دوره‌ متوسطه‌ دوم بر تربیت دانش‌آموزان است زیرا ادبیات رابطه‌ مستقیمی با ریشه‌ تاریخی، فرهنگی و مذهبی هر ملّتی دارد. روش انجام پژوهش، توصیفی- تحلیلی و به صورت کتابخانه‌ای انجام شد. در این پژوهش ابتدا به تعریف مفهوم تربیت و ابعاد آن پرداخته شد، سپس با بررسی بخش‌های گنج حکمت تأثیر آن بر تربیت دانش‌آموزان مورد پژوهش واقع شد. یافته‌های پژوهش حاکی از آن است که بین تربیت و ادبیّات رابطه‌ تنگاتنگ و مستقیمی وجود دارد. دروس گنج حکمت از جمله آثار ادبی است که سرشار از نکات ارزنده‌ تربیتی بوده و در آن آموزه‌های تربیت دینی و اخلاقی از موارد تربیتی پربسامد است.
کلیدواژه ها
گنج حکمت، کتاب فارسی، تربیت، دانش‌آموزان.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی