تاثیر منبع کنترل بر نا توانی خواندن
کد مقاله : 1102-CNF
نویسندگان
پروین فرج زاده *
عضو هیأت علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
چکیده
مقدمه: دانش‌آموزانی که در خواندن دشواری دارند اغلب نسبت به قابلیت‌های خود نگرش منفی دارند و علاقه خود را به درس و مدرسه نیز از دست می‌دهند. این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر منبع کنترل کودکان مبتلا به ناتوانی خواندن یا نارسا خوانی انجام گرفت.
روش: روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه شاهد بود. جامعه آماری پژوهش، شامل تمام کودکان مبتلا به ناتوانی خواندن شهر اصفهان در سال تحصیلی 98-1397 بود. در این پژوهش از روش نمونه گیری غیر احتمالی در دسترس و گمارش تصادفی استفاده شد. بدین صورت که از بین کودکان مبتلا به ناتوانی خواندن مراجعه کننده به مراکز مشکلات ویژه خواندن اصفهان، تعداد 30 کودک به صورت در دسترس انتخاب و به صورت گمارش تصادفی در گروه‌های مداخله و گروه شاهد گمارده شدند. گروه مداخله جلسات آموزشی را طی دو ماه و نیم در 9 جلسه 60 دقیقه‌ای دریافت نمودند. 4 جلسه اول مربوط به والدین بود. افراد حاضر در گروه شاهد این مداخله را در طول فرایند انجام پژوهش دریافت نکردند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه منبع کنترل راتر (1966) بود.
یافته‌ها: گروه‌های مداخله و شاهد در متغیرهای جمعیت شناختی دوره و عملکرد تحصیلی همگن بودند. درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر منبع کنترل کودکان مبتلا به ناتوانی خواندن مؤثر بود (P<0.001).
نتیجه‌: درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد می‌تواند به عنوان یک درمان مفید و مؤثر جهت تغییر در منبع کنترل کودکان مبتلا به ناتوانی خواندن مورد استفاده گیرد.
کلیدواژه ها
واژه‌های کلیدی: پذیرش و تعهد، منبع کنترل، ناتوانی خواندن
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی