بررسی «کنش گفتاری» متون فارسی هفتم بر اساس نظریة آستین و سرل
کد مقاله : 1103-CNF
نویسندگان
راضیه اسماعیل زاده *1، عبدالرضا فتاحی دهکردی2
1وزارت آموزش و پرورش
2استادیار دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
تحلیل پاره‌گفتارها می‌تواند کمک مؤثر و شایانی به یادگیری دانش آموزان باشد؛ از این ‌رو این مقاله در نظر دارد با تحلیل پاره‌گفتارهای کتاب فارسی هفتم بر مبنای نظریة آستین و سرل به این مهم دست یابد تا میزان و کاربرد کنش‌های گفتاری در کتاب مورد نظر به چه میزان است. تحلیل گفتار و متون همیشه یکی از دغدغه‌های دانشمندان این حوزه بوده و با توجه به اهمیت این موضوع، یکی از اصلی‌ترین راه‌های ایجاد ارتباط و جذب مخاطب خواهد بود. یکی از مؤثرترین و معروف‌ترین فیلسوفانی که در این حوزه فعالیت داشته جان آستین است که بنیان‌گذار کنش‌های گفتاری بود. بعدازآن جان سرل با کامل نمودن نظریه آستین، به یک دسته‌بندی کلی برای تحلیل متون رسید؛ که این دسته‌بندی به‌ صورت: 1- اظهاری 2- تعهدی 3- عاطفی 4- ترغیبی 5- اعلامی است. در این مقاله، پاره‌گفتارهایی از دروس فارسی هفتم گزینش، و بر اساس نظریة کنش‌های پنج‌گانة سرل بررسی و ارزیابی شده است. این مقاله به دنبال پاسخ به پرسش‌ اساسی است مانند بررسی و ارزیابی کنش‌های گفتاری در متون منظوم و منثور ادبی فارسی هفتم به چه صورت است؟در این میان کنش- گفتار اظهاری در کتاب فارسی هفتم با حدود 40 درصد از بیشترین بسامد برخوردار هستند و پس‌ازآن کنش‌های عاطفی 24 درصد در رتبه دوم و ترغیبی با 23 درصد در رتبة سوم قرار دارد و کنش‌ تعهدی 12 درصد و کنش اعلامی 1 درصد که با اندک صرف‌نظر، می‌توان صفر در نظر گرفت.
کلیدواژه ها
کنش گفتار، فارسی هفتم، سرل، آستین، تحلیل متون.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی