سیمای ادبیات انقلاب اسلامی ایران درآینۀکتب فارسی متوسطه دوم
کد مقاله : 1111-CNF (R1)
نویسندگان
نوراله کیانی1، زهرا بهرامی *2، فاطمه قنبری امام قیسی3
1مدرس دانشگاه فرهنگیان
2دانشجوی زبان و ادبیات فارسی پردیس شهید باهنر شهرکرد
3دانشجوی آموزش زبان و ادبیات فارسی پردیس شهید باهنر شهرکرد
چکیده مقاله
هدف پژوهش حاضر، بررسی و تحلیل میزان توجه به مولفه‌های ادبیات انقلاب اسلامی ایران درکتاب‌های فارسی دوره متوسطه دوم است. روش پژوهش، توصیفی از نوع تحلیل محتوا با رویکرد کاربردی، جامعۀ پژوهششی، کتاب‌های درسی فارسی دورۀ متوسطه دوم درسال تحصیلی 1402-1401 است. و به دلیل محدودیت جامعۀ آماری، از نمونه‌گیری صرف‌نظر شده و کل جامعه به‌عنوان نمونه در نظر گرفته شده‌ است. ابزارگردآوری داده‌ها، چک‌لیست تحلیل محتوای محقق‌ساخته بوده. مقوله‌بندی و تعیین شاخص‌ها در این تحقیق با روش جعبه‌ای با واحد ثبت مضمون (بند) انجام گرفت. نتایج پژوهش با استفاده از شاخص‌های آمار توصیفی، بررسی و تحلیل شد. عمده‌ترین نتایج پژوهش بیانگر آن است که از مجموع 231 بند و شعر تحلیل‌شده، پایۀ دهم 63 بند، پایۀ یازدهم 110بند و پایۀ دوازدهم 59 بند به مولفۀ های ادبیات فارسی انقلاب پرداخته‌اند. همچنین در محتوای کتب ، بیشترین فراوانی مربوط به چهار مولفۀ مقاومت با 38 فراوانی، مولفۀ جهاد با 36 فراوانی، مولفۀ ولایت مداری با 35 فراوانی، ایثار شهادت طلبی 34 فراوانی بوده است و کمترین فراوانی در متن کتب ادبیات فارسی به چهار مولفۀ حق طلبی با 3 فراوانی، وحدت با 5 فراوانی، انتظار و مهدویت با 6 فراوانی، مولفۀ زن و خانواده در ادبیات انقلاب اسلامی با 7 مولفه اختصاص یافته است. براساس تحلیل نتایج پژوهش شایسته است به مولفه‌های جهاد تبیین ، اقتصاد مقاومتی ، وحدت و نقش زنان در فرزند پروری و خانواده در متن کتب فارسی متوسطه دوم توجه شایانی بشود.
کلیدواژه ها
‌‌ادبیات، انقلاب اسلامی ، کتب فارسی متوسطة دوم ، تحلیل محتوا
وضعیت: پذیرفته شده