نقد و تحلیل نقش نمود دستوری، واژگانی و «متنی» در آموزش فعل امر و امر مستمر
کد مقاله : 1112-CNF
نویسندگان
محمد پاک نهاد *1، علی نجفی2
1استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فرهنگیان تهران
2عضو هیات علمی گروه زبان و ادبیات فارسی
چکیده مقاله
موضوع این مقاله نقد و تحلیل نقش نمود دستوری و واژگانی و متن در آموزش فعل امر و امر مستمر است. هدف اصلی، علاوه بر نقد و تحلیل موضوع، پرداختن به آموزش فعل امر مستمر و بیان زوایا و چالش‌های آن است. مشکل اینجاست که آموزشگران دستور زبان فارسی عموماً به صورت مباحث توجه دارند و چه بسا بر روی مباحث و تعاریف و اصطلاحات دستوری خیلی دقت نمی‌کنند و قاعدتاً مخاطبان نیز از فهم موضوع دور می‌شوند؛ نمونه‌هایی از این دست، وجه فعل و قید‌جمله و ... است که حتی بعضی از کتاب‌های دستور نیز موضوع را به خوبی درست بیان نکرده‌اند. این پژوهش زبانی-ادبی که با روش کیفی انجام یافته‌ به شیوۀ تحلیلی –تشریحی به موضوع پرداخته‌است و روش گردآوری مطالب و داده‌ها نیز با استفاده از اسناد کتابخانه‌ای و یا از طریق جست‌و‌جوی الکترونیکی صورت گرفته-است. در نهایت، به مسئله پژوهش که به دنبال شناخت فعل امر، امر مستمر و شناسایی ویژگی‌های آن بوده است پاسخ داده است؛ نمود دستوری، واژگانی و بافت را از عوامل لازم برای تعریف فعل امر و امر مستمر می‌داند و اثبات می‌کند فعل امر مستمر در صورتی تحقق می‌یابد که سایر نمودهای دستوری، واژگانی و بافت متن را در بر داشته باشد و بسنده کردن به پیشوند تصریفی «می» برای شناخت فعل امر مستمر کافی نیست؛ نیز ساخت دوگانه فعل امر نقد شده است.
کلیدواژه ها
فعل امر، مستمر، نمود دستوری، نمود واژگانی، بافت، افعال لحظه‌ای‌ و تداومی.
وضعیت: پذیرفته شده