نقد و بررسی کتاب علوم و فنون ادبی |
کد مقاله : 1115-CNF (R1) |
نویسندگان |
معصومه قاسمی * آموزش و پرورش _ دبیر |
چکیده مقاله |
کتابهای درسی از اجزای مهم و اصلی در برنامۀ درسی کشور و به نوعی قلب نظام آموزشی محسوب میشوند. ازاینرو باید در طراحی آنها به ویژگیها و نیازهای دانشآموزان نیز توجه شود. از جملۀ این نیازها توجه به هیجانات آنان است. ادبیات همواره بستر پرورش افکار و احساسات مهم بشری بوده و رسالت بزرگی در جامعه بشری و بیان دردها و آرمانهای انسان داشته است.شیوه تألیف و آموزش ادبیات با علوم دیگر باید متفاوت باشد. بهترین برنامه آموزشی برای ادبیات برنامهای است که از انعطاف مناسبی برخوردار و این امکان را برای مؤلف فراهم کند که با فراغ بال بیشتری،در هر پایه ی تحصیلی از متونی بهره ببرد که مناسب سطح سنی، میزان شناخت و علایق فراگیرندگان باشد. نویسنده در این پژوهش به بررسی کتاب علوم و فنون ادبی به عنوان یکی از اصلی ترین دروس رشته ادبیات محاسن و معایب این کتاب پرداخته است.حاصل پژوهش نشان میدهد که مهمترین نقطة قوّت کتاب سودجستن از رویکرد «کالبدشکافی» است که تحلیل علمی متن را به فراگیران میآموزد. از برجسته ترین نقاط ضعف این کتاب ؛ اهداف بنیادین کتاب مبهم و تیره است؛ تعریف «متن» و «کالبدشکافی» با رویکرد تحلیل ساختارگرای کتاب منطبق نیست؛ مفهوم «خوانش» در این کتاب، با تلقّی دانشگاهی و علمی این اصطلاح انطباق ندارد؛ انسجام معنایی درون بندی و درونمتنی برخی از دروس مخدوش است و معلمان و فراگیران ناچارند ضمن تدریس و مطالعة متن درسها به پر کردن درزهای علمی متن بپردازند. موارد یادشده ضرورت ویرایش و بازنگری علمی، فنّی و زبانی کتاب را متذکّر میگردد. |
کلیدواژه ها |
نقد، علوم و فنون ادبی، آرایه های ادبی، تاریخ ادبیات، عروض و قافیه |
وضعیت: پذیرفته شده |