بررسی جایگاه سیاستگذاری و ارزشیابی در درس ادبیات کودک رشته آموزش ابتدایی و ضرورت آموزش آن به دانشجویان دانشگاه فرهنگیان
کد مقاله : 1125-CNF (R1)
نویسندگان
ابوالفضل مرادی (رستا). *
استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
درس ادبیات کودک و نوجوان به عنوان یک درس تخصصی در رشتۀ آموزش ابتدایی در مقطع کارشناسی پیوسته دانشگاه فرهنگیان مورد تصویب قرار گرفته و در دو ساعت آموزشی به عنوان یک درسی نظری آموزش داده می شود. تشابه این عنوان درس با دروس دیگر رشته های دانشگاهی در رشته های ادبیات فارسی دانشگاه ها باعث شده است که مدرسان این درس در دانشگاه فرهنگیان در ارائۀ محتوای آموزشی این درس در رشته آموزش ابتدایی نیز همچون رشتۀ زبان و ادبیات فارسی به تدریس موارد تخصصی ادبیات کودک بسنده نموده و از مطرح نمودن بخش مهم و محوری ضرورت توجه به سیاستگذاری، ارزیابی و ارزشگذاری در تدریس ادبیات کودک و نوجوان غفلت نموده و در طرح درس خویش به موارد تخصصی ادبیات کودک اکتفا نمایند. این پژوهش بر‌ آن است تا ضمن واکاوی ضرورت ها و رسالت های درس ادبیات کودکان و نوجوانان در رشتۀ علوم تربیتی با گرایش آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان به ضرورت مباحث کاربردی این درس و مطالب مورد نیاز دانشجویان دانشگاه فرهنگیان بپردازد. در نتیجه این پژوهش روشن می گردد که درس ادبیات کودکان و نوجوانان در دانشگاه فرهنگیان دررشتۀ آموزش ابتدایی از دروس تخصصی و پیوند دهندۀ ادبیات کودک با مباحث روانشناسی و علوم تربیتی و اهداف کلی نظام تعلیم و تربیت و برنامه درسی ملی می باشد و با عنایت به مباحث گوناگون لازم است از نظر سرفصل مباحث بومی در مدرسه و دانشگاه فرهنگیان در محتوای درسی دانشگاه فرهنگیان از سوی استادان، و اعضای هیئت علمی مورد توجه قرار گیرد..
کلیدواژه ها
رشتۀ آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان، برنامه درسی، ادبیات کودکان و نوجوانان
وضعیت: پذیرفته شده