بررسی مهارت خواندن درکتابهای فارسی بخوانیم دوره ابتدایی بر اساس مدل نیل اندرسون |
کد مقاله : 1129-CNF |
نویسندگان |
فرشته سراج *1، ریحانه فاطمی نژاد2 1پردیس الزهرا(س) دانشگاه فرهنگیان استان سمنان 2دانشگاه فرهنگیان پردیس الزهرا / رشته آموزش ابتدایی |
چکیده مقاله |
خواندن یکی از مهمترین مهارتهایی است که دانشآموزان در دورۀ ابتدائی آنرا کسب میکنند. مدل آموزش خواندن یکی از ابزارهای مهم در یادگیری زبان است که شناسائی و آگاهی نسبت به جنبههای شناختی و آموزشی آن میتواند نقش تسهیلگر و موثری در بهبود و ارتقاء خواندن داشته باشد. این پژوهش با هدف بررسی الگوهای آموزش خواندن کتابهای فارسی دوره ابتدایی انجام شده است تا مدل آموزش خواندن را بر اساس الگوی خواندن نیل اندرسون(1999) واکاوی نماید. مدل خواندن نیل اندرسون مدلی تعاملی برای آموزش خواندن است که دارای شش اصل موسوم به active می باشد. روش انجام تحقیق، تحلیل محتوا و توصیفی است. جامعه آماری کلیه متون کتابهای فارسی بخوانیم دوره ابتدایی می باشد. نتیجۀ بررسی این پژوهش در رابطه با مدل آموزش خواندن نشان داد که هماهنگی قابل قبولی بین مدل آموزش خواندن در کتابهای فارسی ششپایۀ ابتدایی و مدل آموزش نیل اندرسون(1999) بهعنوان یکی از مهمترین مدلهای تعاملی که رویکردی شناختی به آموزش خواندن، وجود ندارد. |
کلیدواژه ها |
مهارت خواندن، کتابهای فارسی دورۀ ابتدایی، مدل خواندن نیل اندرسون (1999 |
وضعیت: پذیرفته شده |