بررسی ملاک‌ها و معیارهای اندازه‌گیری صلاحیت‌های زبانی و ادبی در آموزش زبان و ادبیات فارسی
کد مقاله : 1136-CNF
نویسندگان
حیدر قمری *
گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
مقالۀ حاضر با هدف تبیین وضع موجود و وضع مطلوب ملاک‌ها و معیارهای اندازه‌گیری صلاحیت‌های زبانی و ادبی در برنامۀ درسی آموزش زبان و ادبیات فارسی نگاشته شده است. ملاک‌ها و معیارهایی که می‌تواند بخشی قابل توجه از شایستگى حرفه‌ای دانش‌آموختگان رشتۀ آموزش زبان و ادبیات فارسی را در تولید و اجرای آزمون‌های تحصیلی و آزمون‌سازی، ایجاد نماید.
روش این پژوهش ارزشیابی و اسنادی بود. جامعۀ آماری پژوهش شامل دانشجومعلمان کارشناسی پیوستۀ رشتۀ آموزش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فرهنگیان و نمونۀ آماری آن از بین دانشجومعلمان مذکور، شامل دو ورودی، یعنی پذیرفته‌شدگان سال‌‌های 1394، و 1396، به عنوان گروه آزمایش و گروه کنترل انتخاب شد.
تحلیل داده‌های به دست‌آمده نشان می‌دهد در آموزش زبان و ادبیات فارسی ملاک‌هایی دقیق و ناظر بر اهداف آموزشی برای سنجش و ارزشیابی مخاطبان تولید نشده و لازم است برنامه‌های درسی از این منظر بازنگری گردند. به علاوه باید هر نوع آزمون با توجه به اهداف درس مربوط طراحی و اجرا شود.
کلیدواژه ها
آموزش زبان و ادبیات فارسی، صلاحیت‌های زبانی و ادبی، ملاک‌ها و معیارهای اندازه‌گیری
وضعیت: پذیرفته شده