بررسی تطبیقی ساحت تربیتی علمی و فناوری سند تحول بنیادین آموزشوپرورش و بوستان سعدی |
کد مقاله : 1142-CNF (R1) |
نویسندگان |
محسن رضایی *1، موسی پرنیان2 1گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه رازی 2دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه رازی |
چکیده مقاله |
در سالهای اخیر با تصویب سند تحول بنیادین و برنامه درسی ملّی که نقشه راه برای تولید محتوای کتب درسی است، شاهد تغییرات گسترده در محتوای کتب درسی هستیم. با توجه به اهمیت بهرهبرداری از میراث ادب فارسی در کتابهای درسی مدارس، پژوهش حاضر با هدف تحلیل محتوای بوستان سعدی بر اساس ساحتهای تربیتی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و به روش کیفی از نوع تحلیلی- توصیفی صورت میگیرد. بدین منظور ابتدا به تحلیل مؤلفههای ساحتهای تربیتی بر پایه اهداف مندرج در مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی جمهوری اسلامی ایران شامل ساحتهای ششگانه پرداخته و با استفاده از روش تحلیل محتوا، متن کامل بوستان سعدی بر اساس مؤلفههای ساحت تربیتی علمی و فناوری مورد تحلیل کیفی قرار گرفته و مصادیق مرتبط با آن احصاء گردید. با توجه به نتایج به دست آمده میتوان نتیجه گرفت که 3درصد از اشعار و حکایات کتاب ارزشمند بوستان سعدی منطبق با ساحت تربیتی علمی و فناوری سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است. چنانچه این مصادیق و آموزهها در فرایند تعلیم و تربیت به کارگیری شوند و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به درستی عملیاتی شود، میتوان انتظار تربیت فراگیرانی در راستای آموزههای ملی و اسلامی را داشت. |
کلیدواژه ها |
ادبیات تطبیقی، بوستان سعدی، ساحتهای تربیتی، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش. |
وضعیت: پذیرفته شده |