بررسی تأثیر فضای مجازی بر آموزش زبان و ادبیات فارسی به دانش‌آموزان دوزبانه و گویش‌وران محلی 1
کد مقاله : 1149-CNF
نویسندگان
فریبا آهنگ هفشجانی *
دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید باهنر شهرکرد
چکیده مقاله
نهاد آموزش و پرورش برای آموزشِ زبان‌و ‌ادبیات ‌فارسی به کودکان دوزبانه و گویش‌ور، با مشکلات بسیاری مواجه است با گسترش شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی، این نهاد با وضعیت تازه و اثرگذاری روبه‌رو شد،، در خصوص آموزش زبان که از عوامل اصلی تفهیم ‌و‌ تفاهم است ناگزیر به درک پدیدۀ نوظهور فضای مجازی و استفادۀ فهیمانه از آن است. موقعیت نوین، این پرسش‌ها را پدید می‌آورد که دامنۀ اثرگذاری فضای مجازی بر آموزش زبان دوزبانه تا چه ‌میزان است؟ این اثرگذاری از نظر مثبت یا منفی بودن دارای چه وجوهی است و آموزش و پرورش برای تحقق اهداف آموزشی خود، می‌تواند چه برنامه‌ها، رویکرد و رهیافتی به این مقوله داشته‌باشد؟ هدف پژوهش، بررسی تأثیر فضای مجازی بر آموزش زبان فارسی به دانش‌آموزان دوزبانه است روش تحقیق، توصیفی ـ تحلیلی است. نتایج نشان داد: فضای مجازی از یک‌سو به رشد احساسات قومی دامن زده ‌است و بنیان‌های تعلق‌آفرین به زبان یا گویش مادری جامعۀ هدف را تقویت کرده و از دیگرسو، جذابیت این فضا نوعی آشنایی با زبان فارسی، پیش‌آموزش و آماده‌سازی برای یادگیری زبان فارسی را در کودکان ایجاد می‌کند، چون اکثریت مناطق دوزبانه و گویش‌ور محلی در فضای مجازی زیست‌وری قابل توجه دارند دامنۀ اثربخشی آن زیاد است، بنابراین وزارت آموزش و پرورش باید به مدرن‌سازی برنامه‌های آموزشی در جهت استفادۀ بهینه از فضای مجازی به عنوان مقوله‌ای بسیار کارآمد، اقدام کند و با رویکردی به نوسازی برنامه‌های آموزشی، به تشکیل هیأتی ملی از نخبگان تعلیم‌و‌تربیت در انواع تخصص‌ها مبادرت ورزد.
کلیدواژه ها
آموزش زبان و ادبیات فارسی، کودکان دوزبانه، کودکان گویش‌ورمحلی، فضای مجازی، استان چهارمحال‌ و‌ بختیاری.
وضعیت: پذیرفته شده