روایت‌ پژوهی تجربیات زیستۀ دبیران فارسی متوسطۀ اول در زمینۀ فرصتها و محدودیتهای آموزش مجازی
کد مقاله : 1155-CNF
نویسندگان
شهناز ولی‌پور هفشجانی *1، شیما کاظمیان پور2
1استادیار دانشگاه فرهنگیان
2پردیس شهیدباهنر شهرکرد
چکیده مقاله
هدف این پژوهش، بررسی تجارب زیسته دبیران ادبیات فارسی متوسطه اول، در زمینۀ فرصت‌ها و محدودیت‌های آموزش مجازی است. آموزش از طریق رسانه‌های الکترونیکی یک نیاز ضروری است که در جهت گسترش و افزایش بهره‌وری در یادگیری، در پیش گرفته شده است. به‌طور حتم، آموزش مجازی با اینکه مزایا و معایب متفاوتی دارد، می‌تواند پاسخگوی نیازهای آموزشی باشد. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و با رویکرد کیفی و از نوع پدیدارشناسی است. شرکت‌کنندگان شامل 15 نفر از دبیران ادبیات مقطع متوسطه اول است. انتخاب نمونه با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند است. برای جمع‌آوری داده‌ها از روش مصاحبه فردی نیمه‌ساختاریافته تا رسیدن به اشباع نظری، استفاده شد. داده‌های به‌دست‌آمده، با استفاده از روش تحلیل شش مرحله‌ای «ون منن» مورد بررسی قرار گرفت و با استفاده از نرم‌افزار Maxqda مضامین اصلی و فرعی استخراج شد. یافته‌های حاصل از تجارب زیستۀ دبیران در 5 مضمون اصلی (محدودیت‌های ارتباط انسانی آموزش مجازی، محدودیت‌های فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی، محدودیت‌های زیرساختی، فرصت‌ها و محدودیت‌های استفاده از محتوای الکترونیکی و محدودیت‌های مالی و پشتیبانی) و 21 مضمون فرعی شناسایی شد.
کلیدواژه ها
تجربیات زیسته، ادبیات فارسی، ، معلم متوسطه اول، آموزش مجازی
وضعیت: پذیرفته شده