نقش و جایگاه بافت در آموزش و انتقال محتوا در ادبیات کودک
کد مقاله : 1166-CNF
نویسندگان
بهاره فضلی درزی *
گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فرهنگیان، ایران. قزوین
چکیده مقاله
آموزش و تعریف ادبیات کودک بدون در نظر گرفتن نقش بافت، تا حدی ناقص خواهد ماند. اگرچه خود بافت نیز تعاریف متعددی دارد اما به‌طور کلی به محیط یک اثر ادبی شامل متن، فرامتن، موقعیت بافت گفته می‌شود. این مقاله بنا دارد با توجه به بافت این مساله را شرح دهد که در تهیه، آموزش و انتقال محتوا حتی پیش از تهیه یک اثر ادبی کودکانه، بافت بر روی انتقال محتوای آن اثرگذار است که از آن جمله می‌توان 1- نشر و ناشر، 2- اقتباس3- تصویرگری 4- خواننده متن برای کودک اشاره کرد. اهمیت این نکته بدان سبب است که برتری هرکدام می‌تواند جهت‌دهی مشخصی برای انتقال محتوا رقم بزند. به همین دلیل ضرورت این تحقیق از آن روست که متن اثر ادبی در کتاب‌های کودک تنها می‌تواند بخشی از فرایند جانبی تولید محتوا باشد. بنابراین توجه به مسالۀ بافت برای آموزش ادبیات به کودک به اندازۀ خود متن برای مربی، والدین و مولف حائز اهمیت است.
کلیدواژه ها
ادبیات کودک ، آموزش ادبیات کودک، بافت در ادبیات کودک
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی