انشا(نگارش خلاق) را دریابیم
کد مقاله : 1168-CNF
نویسندگان
علی ابراهیمی نیا *
گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، صندوق پستی 889-14665، ایران
چکیده مقاله
انسان با خواندن می‌فهمد با سخن گفتن می‌فهماند و با نوشتن در یادها و دل‌ها باقی می‌ماند. زبان نوشتار نه تنها برای باز نمایی اندیشه به کار می‌رود؛ بلکه موجب رشد و سازماندهی اندیشه نیز می‌شود و در ایجاد روابط اجتماعی و رشد شخصیت همه جانبه افراد نقش مؤثری ایفا می‌کند. هدف از انجام این پژوهش ضمن شناسایی موانع و پیش‌نیاز‌های‌ آموزش انشا، ارائه راهبرد‌هایی مبتنی بر روان‌شناسی تربیتی برای آموزش انشا بوده است. همچنین روش پژوهش از نوع توصیفی - تحلیلی و با بهره گیری از راهبرد مطالعه کتابخانه‌ای و بررسی اسناد بود. همچنین در تحلیل دادها پنج نیاز تئوری انتخاب گلاسر مد نظر قرار گرفت. نتایج پژوهش بیانگر آن است که در بخش موانع، مهم‌ترین مؤلفه قائل نبودن منزلت فرهنگی، اجتماعی و شغلی برای تسلط بر مهارت انشا و نویسندگی، در پیش‌نیاز‌های آموزش انشا، داشتن نگرش مثبت نسبت به خواندن و نوشتن، و در آموزش انشا نیز، تدارک تجربه های نگارش زیبایی شناسانه مهم ترین مفاهیمی هستند که می توانند در آموزش انشا مورد توجه قرار گیرند. همچنین راهبرد های آموزش انشا در پاسخد‌هی به نیاز‌ها، بیشترین تمرکز را برای بر آورده کردن نیاز به قدرت و کفایت دانش آموزان قرار داده است.
کلیدواژه ها
انشا، موانع آموزش انشا، پیش نیاز‌های انشا، راهبرد‌های آموزش انشا، نیاز‌های اساسی
وضعیت: پذیرفته شده