خوانش‌پذیری فارسی هفتم دورۀ اول‌ متوسطه‌ بر اساس‌ شاخص‌ خوانایی‌ «کلوز»
کد مقاله : 1180-CNF (R1)
نویسندگان
ادریس بیداری *1، کمال مرادی2، امیر صفری3، بختیار شریفی4
1دانش آموختهٔ دانشگاه فرهنگیان استان کردستان پردیس شهید مدرس سنندج
2دانشگاه پیام نور کردستان
3دانش آموخته دانشگاه فرهنگیان استان کردستان پردیس شهید مدرس سنندج
4دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان استان کردستان پردیس شهید مدرس سنندج
چکیده مقاله
هدف اصلی پژوهش حاضر تحلیل محتوای کتاب فارسی هفتم اول متوسطه بر اساس تکنیک کلوز است. شاخص‌های خوانایی‌ به‌ تجزیه‌وتحلیل‌ یک‌ نوشته‌ به‌ منظور سنجش‌ درجـه‌ خـوانش‌پـذیری آن‌ می‌پردازد تا نقاط‌ قوت‌ و ضعف‌ آن‌ را مشخص‌ کند. با توجه‌ به‌ رویکرد جدید آمـوزش‌ فارسی در مدارس‌ ایران‌ مبتنـی‌ بـر اسـتنباط‌ و درک‌ مطلـب‌، ایـن‌ پـژوهش‌ بـه‌ بررسـی‌ سـطح‌ خوانش‌پذیری کتاب فارسی هفتم متوسطه‌ اول‌ پرداخته‌است‌. پژوهش‌ از نوع‌ تحلیـل‌ محتـوا و بـا استفاده‌ از تکنیک‌ خوانایی‌ «کلوز» است‌. جامعه‌ آماری پژوهش‌ شامل‌ 80 دانش‌آمـوز مشـغول‌ به‌ تحصیل‌ در پایه‌های هفتم‌ یکی‌ از مدارس‌ شهرستان سقز است‌. آزمـون‌ کلـوز بـر نمونه‌ای متشکل‌ از 60 دانش‌آموز از 3 کلاس‌ انجام‌ شد. نتایج‌ حاصل‌ از تجزیه‌وتحلیل‌ نمرات‌ حاصل‌ از اجرای این‌ آزمون‌ با استفاده‌ از دو روش‌ آماری توصیفی‌ و استنباطی‌ نشان‌ می‌دهد که‌ محتوای فارسی هفتم دورۀ اول‌ متوسطه‌ بر اساس‌ شـاخص‌ مـذکور در سـطح‌ آموزشـی‌ است‌؛ به‌ عبارت‌ واضح‌تر، فراگیران قادر برای درک مطالب کتاب نیاز به‌ آموزش‌ معلم‌ دارند‌.
کلیدواژه ها
تحلیل‌ محتوا، خوانش‌پذیری، فارسی دورۀ اول‌ متوسطه‌، شاخص‌ خوانایی‌ کلوز.
وضعیت: پذیرفته شده