بررسی انسجام متون فارسی دورۀ متوسطۀ اول براساس الگوی هالیدی و حسن
کد مقاله : 1181-CNF (R1)
نویسندگان
آرزو امیری *1، عبدالرضا فتاحی دهکردی2
1دانشگاه بحرالعلوم شهرکرد
2استادیار دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
چکیده
در این تحقیق سعی شده‌است با استفاده از نظریۀ نقش‌گرای هالیدی و حسن در بخش انسجام، برای بررسی پدیدۀ انسجام در متن کتاب‌های درسی فارسی مقطع متوسطۀ اول به ملاکی عملی دست یافته شود. با توجه به اهمیت انسجام در تشکیل متن، عوامل انسجام در کتاب‌های فارسی مقطع متوسطۀ اول بررسی شد. اگر نشانه‌های انسجام در متنی کم باشد و یا بیش از اندازة طبیعی باشد، خواننده در درک آن دچار مشکل خواهد شد. بررسی پدیده انسجام در متن کتاب‌های درسی دانش‌آموزان یک ضرورت خواهد بود. پژوهش حال حاضر توصیفی و تبیینی است، تمام عوامل انسجام در تمام درس‌ها بررسی شدند و بر همین اساس ابزارها و الگوهای انسجام به‌کار رفته در هر متن استخراج شدند و به دو صورت کمی و کیفی مورد بررسی قرار گرفته‌اند. در این تحقیق با توجه به یافته‌های نظری به بررسی عوامل انسجام در متن کتاب‌های درسی فارسی مقطع راهنمایی تحصیلی پرداخته و به نتایج حاصل از این تحقیق دست پیدا کردیم. در انتها بسامد وقوع هریک از عوامل انسجام به‌دست‌آمده و هر سه پایۀ تحصیلی باهم مقایسه شده است. پژوهشگر با توجه به بررسی کتب درسی این دوره و وجود گستردگی عوامل انسجام در این کتب به این نتیجه دست یافت که کتب فارسی این سه دوره دارای انسجام لازم برای بهتر درک شدن را دارند.
کلید واژه: متن، انسجام متن، عوامل انسجام، متوسطۀ اول
کلیدواژه ها
کلید واژه: متن، انسجام متن، عوامل انسجام، متوسطۀ اول
وضعیت: پذیرفته شده