ارزیابی میزان اثر بخشی طرح مدرسۀ خوانا در مدارس دورۀ دوم ابتدایی استان چهار‌محال و بختیاری
کد مقاله : 1188-CNF (R1)
نویسندگان
اصغر شهبازی *
دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
پژوهش حاضر به بررسی میزان اثربخشی طرح مدرسۀ خوانا پرداخته است. جامعة آماری این پژوهش را دانش‌آموزان دختر و پسر دورة دوم ابتدایی استان چهارمحال و بختیاری در مناطق برخوردار، نیمه‌برخوردار و محروم تشکیل می‌دهند. نمونه‌گیری به روش خوشه‌ای تصادفی انجام شده و مدارس در دو گروه شاهد و آزمایش قرار گرفته‌اند. از روش علّی- مقایسه‌ای برای مقایسة دو گروه استفاده شده است. برای سنجش مهارت‌های زبانی از پیش‌آزمون- پس‌آزمون (ساخته‌شده بر پایة آزمون رشد TOLD-P:3 و آزمون خواندن و نارساخوانی نما) استفاده شده است. اعتبار و روایی آزمون‌ها به دست آمده و پایایی آن‌ها نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ، برابر با ۹۴۱/0 محاسبه شده است؛ همچنین یک شاخص ارتقاء به منظور بررسی میزان اثربخشی ارائه شده است. تحلیل‌های آماری نیز با استفاده از نرم‌افزار SPSS صورت گرفته است. در بخش آمار توصیفی، جدول فراوانی مربوط به درصد دانش‌آموزان مشارکت‌کننده گزارش شده است. یافته‌های پژوهش نشان از تأثیر مثبت اجرای طرح دارد و تفاوت نمرات میانگین مدارس آزمایش و گواه معنی‌دار است. نتایج نشان می‌دهد بیشترین شاخص ارتقا، مربوط به مهارت گوش‌دادن برای دانش‌آموزان دختر پایة ششم در مناطق محروم، برابر با ۲۸۹/0است و کمترین میزان شاخص ارتقا، در مهارت خواندن، برابر با 00۱۲/0 برای دانش‌آموزان دختر پایة ششم، مناطق برخودار است.
کلیدواژه ها
اثربخشی، طرح مدرسه‌خوانا، دورۀ دوم ابتدایی، استان چهارمحال و بختیاری
وضعیت: پذیرفته شده