بررسی جایگاه و نحوه عملکرد گفتمان ادب فارسی در کتاب مدیریت خانواده و سبک زندگی ویژه پسران |
کد مقاله : 1189-CNF |
نویسندگان |
جعفر فسائی *1، علی بلاغی اینالو2 1فارغ التحصیل زبان و ادبیات فارسی 2عضو هیات علمی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران |
چکیده مقاله |
ادبیات فارسی گنجینهای سرشار از معارف و بصیرتها است که بیشاز هر چیز برآیند تجارب زیسته نسلهای گذشته است. اهمیت این میراث بیبدیل در مناسبات اجتماعی و فرهنگی به هیچ عنوان قابل انکار نیست؛ از همین چشم انداز در نظام آموزشی نیز کتابهایی تحت عنوان ادبیات فارسی و همچنین آثاری پیرامونی برای فهم دقیقتر و عمیقتر این دانش، مثل علوم و فنون ادبی وجود دارد. در کنار اینگونه آثار و چنین نحوه مواجههای با ادبیات فارسی در نظام آموزشی، مولفان کتب درسی در تالیف برخی از دروس، نیمنگاهی به میراث ادب فارسی داشتهاند. پژوهش حاضر کوششی برای نشان دادن جایگاه و نحوه عملکرد ادبیات فارسی در کتاب مدیریت خانواده و سبک زندگی ویژه پسران است که از چشم انداز نوعی روششناختی تحلیل محتوایی صورت گرفتهاست. نتیجه تحقیق نشان میدهد در میان شاعران فارسی بیشترین ارجاع به شعر حافظ شیرازی است و پس از او، مولانا و سعدی در ردههای دیگر قرار میگیرند. این مسئله بدین معناست که شعرحافظ در کتاب مدیریت خانواده و سبک زندگی ویژه پسران و متعاقباً در مناسبات اجتماعی معاصر واجد نقش برجسته و مهمی است. مشخص نمودن نگاه نقادانه مولفان کتاب به سویههایی از فرهنگ و ادب فارسی، اشاره به ایجاد تغییر برخی از اشعار در جهت ایجاد جذابیت در انتقال مفاهیم و عطف توجه به بهرهگیری مولفان از ژانرهایی همانند روایت داستانی از دیگر یافتههای مهم پژوهش حاضر بوده است. |
کلیدواژه ها |
ادبیات فارسی، نظام آموزش و پروش، متوسطه دوم، مدیریت خانواده و سبک زندگی ویژه پسران |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |