تحلیل محتوای کتاب فارسی ششم دبستان از منظر توجه به تفکر انتقادی
کد مقاله : 1194-CNF (R1)
نویسندگان
بهار آب روشن *1، نیلوفر حسن زاده شهرکی2
1دانشجوی کارشناسی رشته آموزش زبان و ادبیات فارسی، گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فرهنگیان استان چهار محال و بختیاری
2دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی،گروه آموزش ابتدایی،دانشگاه فرهنگیان استان چهارمحال و بختیاری
چکیده مقاله
این پژوهش به منظور تحلیل محتوای کتاب فارسی ششم دبستان از منظر توجه به تفکر انتقادی انجام گرفت. روش این تحقیق، با در نظر گرفتن اهداف پژوهشی از نوع تحقیقات توسعه ای است و از نظر روش شناسی، روش مورد استفاده در این تحقیق، تحلیل محتواست.جامعه ی آماری این پژوهش شامل متن دروس، توضیحات، و پرسشهای آخر هر درس کتاب فارسی ششم دبستان است. در این تحقیق کلّ جامعه به عنوان نمونه در نظر گرفته شده است؛ به بیان دیگر از کلشماری استفاده شد. از گویه های مقیاس تفکر انتقادی به عنوان چک لیست استفاده شده است. ضرایب پایایی مقیاس با استفاده از آلفای کرونباخ برابر با 70/0 بدست آمد. جهت محاسبه پایایی داده های جمع آوری شده براساس گویه ها، دو نفر اقدام به جمع آوری داده ها از کتاب نمودند. سپس میزان موافقت بین دو نفر در کدهای ثبت شده براساس فرمول اسکات برابر 79/0 محاسبه شد. یافته ها نشان داد که در متن درسهای کتاب فارسی ششم دبستان، 92 بار، معادل 45 درصد، در فعالیّت های کتاب 59 بار، معادل 28 درصد و در تصاویر 57 بار، معادل 27 درصد به شاخص های مربوط به تفکر انتقادی اشاره شده است.
کلیدواژه ها
تحلیل محتوا، کتاب فارسی ششم ابتدایی، تفکر انتقادی
وضعیت: پذیرفته شده