شیوه‌های تقویت انشا نویسی در دوره ابتدایی
کد مقاله : 1211-CNF (R1)
نویسندگان
مریم الهی زاده *1، علی افراخته2
1دانشگاه فرهنگیان. پردیس کوثر یاسوج
2دانشگاه یاسوج. گروه زبان و ادبیات فارسی
چکیده مقاله
هدف از این پژوهش بررسی شیوه‌های تقویت انشا نویسی در دوره ابتدایی می‌باشد. روش پژوهش، توصیفی از نوع اسنادی است. جامعه پژوهشی شامل کلیه منابعی است که در زمینه تقویت انشا نویسی وجود دارد و از نمونه‌گیری در دسترس استفاده شده است؛ بدین صورت منابعی که در دسترس پژوهشگر قرار گرفته است به عنوان نمونه در نظر گرفته شد. روش گردآوری اطلاعات به صورت کتابخانه با استفاده از فیش‌برداری بوده است که محقق سعی نموده است اطلاعات مورد نیاز را فیش‌برداری کند سپس با تفکر و تامل فراوان آن‌ها را دسته‌بندی و تحلیل کند. نتایج حاکی از آن است که کلاس درس انشا در واقع مکانی برای تمرین سه مهارت اصلی دیدن، شنیدن، گفتن است شیوه‌های ابتکاری معلمان انشا می‌تواند ضعف در هر قسمت را شناسایی نموده و دانش آموز را یاری رساند تا با تمرین نقاط ضعف را به قوت تبدیل نماید. و در آخر برای یادگیری فعال دانش آموزان در کلاس انشا روش‌های تدریس در کلاس انشا ازجمله روش بارش مغزی، روش لغت نامه درسی، روش قصه‌های ناتمام، شیوه بدیعه پردازی، روش یادگیری مشارکتی و روش گزارش گیری که این روش‌ها بر اساس تاکید بر کار گروهی طراحی شده است می باشند این روش‌ها باعث درگیری فعال دانش آموزان در کلاس درس و افزایش مهارت‌های خوب دیدن، خوب شنیدن و خوب گفتن می‌گردد.
کلیدواژه ها
انشا، دوره ابتدایی، روش‌ها و راه‌کارهای تقویت
وضعیت: پذیرفته شده