تحلیل گفتمانی روان خوانی کتاب فارسی پایة دهم
کد مقاله : 1213-CNF (R2)
نویسندگان
علی بازوند *1، مریم السادات نبوی بادی2
1استادیار گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فرهنگیان تهران، ایران.
2دبیر آموزش و پرورش شهرستان نطنز
چکیده مقاله
در پژوهش حاضر به تحلیل روان‌خوانی‌های کتاب‌ فارسی پایة دهم از نظر میزان توجه به عناصر سبک‌شناسی و قلمروهای زبانی، ادبی و فکری پرداخته‌می‌شود. کتاب‌های درسی یکی از مهم‌ترین منابع یادگیری و آموزش می‌باشند. در این ‌میان کتاب‌های فارسی با توجّه به گنجایش آنان و بهره‌گیری از انواع مختلف نوشته اعم از نثر، شعر، نمایش‌نامه، داستان، خاطره و از همه مهم‌تر روان‌خوانی‌ها می‌تواند نقش مهمی در شناخت عناصر سبکی و قلمروهای سه‌گانه میان دانش‌آموزان ایفا سازد. هدف از پژوهش مورد نظر شناسایی عناصر سبکی و قلمروی کتاب‌های فارسی پایة دهم از نظر میزان توجه به مؤثر بودن آنها در زندگی دانش‌آموزان است. شناخت سبک یک اثر ادبی، فکر غالب و اندیشه‌های شاعران و نویسندگان را در هر دوره برای خواننده آشکار می‌سازد؛ بنابراین با توجه به این‌که یکی از اهداف برنامة درسی ادبیّات فارسی در مقطع متوسّطه آشنایی با سبک‌ها و قلمروهای ادبی است این پژوهش به دنبال شناخت موارد مورد اشاره در کتاب فارسی پایة دهم می‌باشد. نتایج کلی به دست آمده در این پژوهش نشان می‌دهد که در کتاب‌ فارسی پایة دهم خصوصاً قسمت روان‌خوانی‌ها توجه زیادی به مسائل اخلاقی داشته‌اند. اکثر سبک‌های انتخاب شده سبک معاصر در روان‌خوانی‌ها است و از سایر سبک‌های ادبی کم‌تر استفاده شده‌است.
کلیدواژه ها
گفتمان، روان‌خوانی، فارسی دهم، دورة متوسطة دوم.
وضعیت: پذیرفته شده